3 aandachtspunten voor het inzetten van neuromarketing

Neuromarketing wordt door steeds meer bedrijven en instanties gebruikt om strategische beslissingen te nemen en vorm te geven aan de marketingstrategie. Hier zijn enkele contexten waarin neuromarketing kan worden gebruikt:

  • Reclame testen – in toenemende mate wordt neuromarketing gebruikt door adverteerders om alternatieve advertenties te testen.
  • Films – tests kunnen worden gebruikt om de belangstelling voor acteurs te peilen, te beslissen tussen alternatieve eindes van een film, of filmsequenties te selecteren die in de filmtrailer moeten worden opgenomen.
  • Testen van merken – neuromarketing kan helpen bij het selecteren van merknamen die bij de consument weerklank vinden, alsmede bij de vraag hoe sterk zij zich bij een merk voelen en of hun reactie op een merk cognitief of emotioneel is.

Waar moet  je op letten bij gebruik van neuromarketing?

  1. Leren beïnvloedt aankoopbeslissingen. Hoewel de hersenen op een bepaalde manier reageren op stimuli, is het dus mogelijk dat de consument niet dezelfde reactie vertoont wanneer hij het product in een winkelomgeving tegenkomt. Latere stimuli kunnen de oorspronkelijke reactie op het merk hebben gewijzigd of het is mogelijk dat de oorspronkelijke reactie niet meer wordt herinnerd. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat de consument zich de reclameboodschap of zijn reactie daarop niet herinnert wanneer hij later producten gaat kopen.
  2. Menselijke hersenen zijn geen computers en koopbeslissingen zijn niet volledig gebaseerd op meetbare hersenactiviteit. Andere aspecten beïnvloeden de koopbeslissingen van consumenten, waaronder elementen van de marketingstrategie, zoals de prijsstelling. Winkelvrienden – vrienden met wie u gaat winkelen – hebben ook invloed op beslissingen doordat ze u feedback geven terwijl u winkelt en sommige beslissingen zijn misschien niet gebaseerd op uw eigen voorkeuren, maar weerspiegelen de voorkeuren van familie, collega’s, huisgenoten en anderen die door de product keuze worden beïnvloed.
  3. Zelfs MRI’s missen een zekere mate van specificiteit, zodat het moeilijk is de betekenis van hersenreacties op stimuli vast te stellen.