Iedere cultuur over de hele wereld heeft zo zijn eigen normen en waarden. Hiernaast bezitten zij ook nog allemaal over hun eigenkenmerken. Denk bijvoorbeeld aan het merk Harley Davidson. Dit niet alleen een merk. Dit is een hele cultuur. Ga het voor jezelf maar na, vrijwel elke harley rijder heeft dezelfde normen en waarden. Hiernaast hebben zij (vaak) dezelfde kenmerken.
Zo hebben ook festivalgangers dezelfde cultuur. Een heel gebruikelijk kenmerk binnen deze cultuur is de trucker pet of caps. Deze mode accessoir wordt al lang niet meer alleen functioneel gebruikt. Voor veel mensen is het deel van hun outfit en willen ze zo laten zien wie zij zijn en bij welke cultuur ze horen.
Over het algemeen hebben een heleboel mensen op festivals zo’n cap. Deze cultuur is niet onopgemerkt gebleven bij de organisatoren van deze festivals. Bij elke festival staat dan ook sowieso één zo niet meerdere kraampjes waar je petten kan kopen met daarop het logo en de naam van het festival. Hierdoor ontstaat een echte eenheid tussen het festival en de mensen die er komen. Door de opkomst van het internet zijn wij als consument met een luxe voorzien waarvan we in de eerste instantie niet eens wisten dat we er behoefte aan hadden. Gemakzucht. We hoeven niet meer naar de winkels of festivals om in het bezit te komen van een pet of cap. We kunnen tegenwoordig dit soort kleding stukken net als al het andere eigenlijk online kopen. We gaan gewoon naar een website, we bestellen het en het product ligt binnen enkele dage gewoon op onze deurmat. Zo krijg je zelfs nog het festival gevoel op het moment dat je gewoon lekker thuis zit. Nu kan je samen met korte broek, net wat te losse topje of helemaal geen shirt weer lekker met een pet op je hoofd rond lopen over straat én op de festivals.